"Bij het Anna zochten ze iemand die de techniek naar een hoger niveau kon tillen. En dat leek me wel wat.”
Frank - service technicus
"Zoveel installaties en apparatuur, daar kun je als techneut echt wild van worden”
Na vele jaren als elektricien en zelfs als hoofd technische dienst in de commerciële wereld, vond Frank het tijd voor iets anders. “Ik was voor mijn gevoel uitgeleerd. En ik wilde ook heel graag ergens werken waar ik mensen kan helpen. Bij het Anna zochten ze iemand die de techniek naar een hoger niveau kon tillen. En dat leek me wel wat.” In het begin keek hij zijn ogen uit.
ASML in het klein
“Ik zeg wel eens: het Anna is net een soort ASML, maar dan in het klein. In het ziekenhuis zijn er zo ontzettend veel technische installaties waar bijna niemand weet van heeft, zoals stoominstallaties, oproepsystemen, WKO's en installaties voor medische en blusgassen. Ik werk hier nu een paar jaar en ik verbaas me nog steeds over wat ik zie. Daar kun je als techneut echt wild van worden!”
Alle niet-medische apparaten
“Als service technicus ben ik met mijn collega’s verantwoordelijk voor alle niet-medische apparaten. Dat zijn er echt heel veel: van magnetrons en koelvitrines tot aan de sta-op-stoelen voor bewoners en de apparatuur bij de fysio. Maar als er een lampje kapot gaat bij een van de bewoners bij Anna Ouderenzorg, dan help ik natuurlijk ook een handje.”
We zijn ook verantwoordelijk voor alle gebouwgebonden installaties, waaronder de elektrotechnische installaties in het gebouw. Alles van stopcontacten verwisselen tot een reparatie aan de deurautomaat en ondersteuning bij de ombouw van een operatiekamer. Een van de leukste dingen in mijn werk vind ik de jaarlijkse noodstroomtest. Dan maken we samen met de collega’s van medische techniek een heel plan voor alle kritische installaties in het gebouw.“
Bereikbaarheidsdienst met focus
“In mijn vorige banen had ik elke paar weken wel een bereikbaarheidsdienst. Die deed je er dan altijd bij. Hier is dat anders. Tijdens de bereikbaarheidsdienst ben je vrijgesteld van je reguliere werk en focus je helemaal op de kritieke installaties, zoals de compressoren voor medische perslucht en de noodstroomaggregaten. En je bent bijvoorbeeld bereikbaar voor de spoedeisende hulp.”
Elke dag leren
“Ik vind het belangrijk om te leren. En dat doe ik elke dag. Ik krijg de kans om nieuwe dingen te doen. Dat zie ik ook bij andere collega’s. Als je een stapje extra wilt doen, kun je jezelf ontwikkelen. Het is heel dankbaar om voor mensen te werken. Ook fijn: door het draaien van bereikbaarheidsdiensten heb je veel extra vrij. En het betaalt ook nog eens goed. Wat wil je nog meer?”
Wat is jouw ware gezicht?
Ontdek in 7 korte stellingen jouw grootste kracht als (zorg)professional.
Doe de test