"In de meeste ziekenhuizen heeft de kok echt geen contact met de patiënten. Bij het Anna krijg ik wel die ruimte.”
Wim - kok
Wim, ons gastvrije gezicht
Niet tevreden over het eten? Dan krijg je met mij te maken
“Ik ben al bijna 41 jaar in dienst bij het Anna. Ooit begonnen als leerling-kok, en altijd blijven hangen. Het voelt hier als een grote familie. Ik ken eigenlijk iedereen van gezicht, en velen ook van naam. En al sta ik in de keuken, patiënten zie ik ook. Als ik hoor dat ze het eten niet lekker vinden bijvoorbeeld, dan ga ik gewoon naar ze toe. Om de situatie te bespreken en op te lossen. Soms hebben ze een droge mond door medicatie – geen wonder dat het eten dan niet smaakt. Maar het is ook wel eens voorgekomen dat ze gewoon een punt hadden. Dan smaakte het inderdaad niet helemaal zoals had gemoeten. En daar leer ik dan weer van. Dan kan ik het de volgende keer beter doen. Hoe dan ook is het goed om even met de patiënt te praten. Dan voelen ze zich gehoord. Je bent hier bij het Anna geen nummer, dat voelen onze patiënten ook. We doen graag wat extra’s. In de meeste ziekenhuizen heeft de kok echt geen contact met de patiënten. Bij het Anna krijg ik wel die ruimte.”
Met een glimlach sterven
“Zo hadden we hier eens een mevrouw in de laatste dagen van haar leven. Ze was bijna jarig en wilde dit het liefst met haar hele familie vieren. Maar ja, ze lag natuurlijk in het ziekenhuis. Toen we van haar wens hoorden, hebben we het initiatief genomen om een speciale kamer in te richten en een menu samen te stellen. We hebben toen voor iedereen mogen koken. Al haar kinderen en kleinkinderen zaten om haar heen, wel 14 man! Dat was ontroerend om te zien. Maar het bijzonderste was het kaartje dat ik een paar dagen later van de oudste dochter binnenkreeg: ‘Ons mam is met een glimlach gestorven’, stond erop. De tranen liepen over mijn wangen.”
3 leuke momenten
“In mijn ogen is het heel simpel. Er zijn 3 leuke momenten wanneer je in het ziekenhuis ligt: naar huis gaan, bezoek krijgen en de maaltijden die gebracht worden. Ik ben samen met mijn collega’s verantwoordelijk voor één van die momenten. Dat vind ik echt mooi. Ik doe er m’n best voor om die momenten zo speciaal mogelijk te maken. En Anna doet er weer alles aan om te zorgen dat ik dit kan doen. Door patiënten zelf de keuze te geven, bijvoorbeeld. En door mij de vrijheid te geven een ervaring te creëren voor de patiënt. Dat maakt het werk voor mij interessant. Ik hoef hier geen standaard menu te maken, maar ik kan inspelen op de behoefte van mijn ‘gasten’.”
Deze video wordt getoond na het accepteren van cookies
Wat is jouw ware gezicht?
Ontdek in 7 korte stellingen jouw grootste kracht als (zorg)professional.
Doe de test